Festivalen 2011 var Dance’nBass hittills mest omfattande, med workshop och föreställningar under en vecka i augusti och deltagande artister från åtta olika länder.

Fyra dagars masterclass för professionella dansare och kontrabasister, i samarbete med Dansalliansen och Musikalliansen. Lärare var två av improvisationsvärldens mest välrenommerade konstnärer: Julyen Hamilton och Barre Phillips. Kursen avslutades med en öppen visning på Danscentrum Väst/Ärlegården i Göteborg.

Festivalen första föreställning öppnade med en invigningsritual av David Sperling med ett utdrag ur hans hyllade föreställning Opus 5.
Därefter en duo som framträdde för första gången, på initiativ av festivalen: dansaren Maria Mebius Schröder från Göteborg tillsammans med den sjungande kontrabasisten Steinar Raknes från Oslo.
Danskonstnären och poeten Julyen Hamilton återvände till Göteborg för första gången på femton år, i sällskap med kontrabasisten Barre Phillips, för en timmes fantastisk improvisationsföreställning. Julyen är engelsman bosatt i Spanien, Barre är amerikan bosatt i Frankrike.

Lördagens föreställning bjöd på en kortare akt av initiativtagarna Anna Westberg och Nina de Heney.
Butohdansaren Hisako Horikawa kom hela vägen från Japan för att återförenas med basisten Rozemarie Heggen från Amsterdam. De presenterade ett stycke lekfull och innerlig butoh, där kontrabasen blev till en helt egen orkester av ljud.
Brasilianske Geraldo Si och Nya Zeeländaren David Leahy bor numera i Berlin respektive London, och har ett gemensamt projekt som de kallar SichtLaut Trio. De presenterar performancekonst där man inte längre vet vem som är dansare och vem som är musiker, vad som är kropp och vad som är instrument.

På söndagen, festivalens sista dag, bjöds publiken på en resa genom Dalslands vackra sommarlandskap, med tåget DVVJ från 50-talet.
I Dals Långed framträdde Hisako Horikawa och Rozemarie Heggen i ett fullsatt Mustadfors Folkets Hus. Tåget fortsatte sedan till Bengtsfors och den gamla biografen Odéon, där först Maria Mebius Schröder och Steinar Raknes förtjusade publiken med sitt sensuella framträdande på Palettens golv. Därefter i biografens salong, SichtLaut Trio (Geraldo Si & David Leahy) i en visuellt hänförande föreställning, i samarbete med ljussättaren och scenografen Johan Rödström.
Det underbara cafét på konstnärskollektivet Not Quite i Fengersfors stod för catering ombord på tåget.
Festivalen avslutades storartat och intimt, i Skålleruds kyrka från 1500-talet. Efter en magisk promenad från tåget genom skogen, till kyrkklockornas klang, fick publiken ta del av en konsert med musik, rörelse, improviserad poesi och spoken word, av Barre Phillips och Julyen Hamilton.

Konstnärliga ledare: Anna Westberg & Nina de Heney
Foto & video: Astrid Askberger
Ljus [Pustervik]: Sara Henriksson
Ljus [Dals Långed]: Viktor Wendin
Ljus [Bengtsfors]: Johan Rödström
Hemsida: Mats O Hanssson
Alltiallo: Elsbeth Berg
Ekonomi: Maria Svensson/Culture Clinic
Tack till Atalante, Barbro Erlandson Bratt på Stenebyskolan, Helena Rung på Kultur i Väst och volontärerna

Festivalen genomfördes med stöd av
Wilhelm och Martina Lundgrens Understödsfond.